Σάββατο 23 Σεπτεμβρίου 2017

ΘΕΜΑ: Πώς αντιμετώπισε η Άνδρος το ναυάγιο «Cabrera»

«Άστοχος ο παραλληλισμός με το “Αγία Ζώνη ΙΙ”», αναφέρει ο Δήμος Άνδρου

Άπαντες παρακολουθούν με κομμένη την ανάσα τις εξελίξεις που έρχονται στο φως της δημοσιότητας σχετικά με το παρασκήνιο του ναυαγίου του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ», αλλά και με το... φιάσκο της απάντλησης πετρελαίου από τις δεξαμενές του βυθισμένου πλοίου, με τη συνδρομή του δεξαμενόπλοιου «Lassea». Την ώρα που το «γαϊτανάκι ευθυνών»… καλά κρατεί, έρχονται στο προσκήνιο θέματα όπως το λαθρεμπόριο καυσίμων, με το Προεδρείο της ΠΕΝΕΝ να μιλά για πρακτικές «κόζα νόστρα» και για φοροδιαφυγή. Ωστόσο, το συμπέρασμα είναι ότι ο μεγάλος «χαμένος» της υπόθεσης αυτής είναι το φυσικό περιβάλλον και ασφαλώς όλοι εμείς που φιλοξενούμαστε σε αυτό.

«Η καθυστέρηση στη βελτίωση της εικόνας, οφείλεται», σύμφωνα με τον Υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας Παναγιώτη Κουρουμπλή, στο γεγονός ότι «δε γίνεται χρήση χημικών, στο πλαίσιο της πράσινης απορρύπανσης».  «Σε 20 με 30 ημέρες θα έχει καθαριστεί το μεγαλύτερο μέρος των ακτών», αναφέρει με τη σειρά του ο υφυπουργός Ναυτιλίας, Νεκτάριος Σαντορινιός, απορρίπτοντας τις κατηγορίες περί ολιγωρίας της κυβέρνησης. Όμως, η βύθιση του «Αγία Ζώνη ΙΙ» στη Σαλαμίνα στις 10 Σεπτεμβρίου 2017, επέφερε ανυπολόγιστη ζημιά στη φύση με τους ειδικούς να κάνουν λόγο για τη μεγαλύτερη οικολογική καταστροφή στον Σαρωνικό. Άλλωστε, οι απίστευτες εικόνες που κάνουν τον γύρο του διαδικτύου, αλλά και των υπολοίπων ΜΜΕ, μαρτυρούν το μέγεθος της θαλάσσιας ρύπανσης που έχει συντελεστεί.

Κι ενώ παραμένουν οι φόβοι διαρροής καυσίμων από το «Αγία Ζώνη ΙΙ», πολλά ναυτικά μίλια πιο μακριά, στις βόρειες ακτές της Άνδρου και στο ναυάγιο του φορτηγού πλοίου «Cabrera», το οποίο βυθίστηκε τα Χριστούγεννα του 2016, η κατάσταση είναι εκ διαμέτρου αντίθετη. Ο Δήμος Άνδρου με την άμεση κινητοποίηση, συμμετοχή και εποπτεία όλων των αρμόδιων αρχών, εφάρμοσε πλήρως το σχέδιο καταπολέμησης της θαλάσσιας ρύπανσης,  επιδεικνύοντας, μάλιστα, άριστα αντανακλαστικά.

Στα δημοσιεύματα που άφηναν υπαινιγμούς για περιβαλλοντική ρύπανση, κάνοντας λόγο για «περιοχές -ίσως- απαγορευμένες» για κολύμβηση και για «πληγές άγνωστες και επικίνδυνες» στην Άνδρο, η δημοτική αρχή απάντησε μέσω δελτίου Τύπου που δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα του Δήμου, υπογραμμίζοντας ότι: «…οποιοσδήποτε παραλληλισμός ανάμεσα στο ναυάγιο του «Αγία Ζώνη ΙΙ» με αυτό του «Cabrera» και στις ενέργειες που, ήδη, πραγματοποιήθηκαν και πραγματοποιούνται για την αντιμετώπιση των συνεπειών τους είναι, προφανέστατα, παντελώς άστοχος».

Το εκτενές και αναλυτικό δελτίο Τύπου, αναφέρει σχετικά με το χρονικό του ναυαγίου ότι «μετά την προσάραξη του φορτηγού πλοίου "Cabrera" και τη βύθισή του εξαιτίας των άσχημων καιρικών συνθηκών, μέρος των καυσίμων του διέρρευσε στη θάλασσα, με αποτέλεσμα αφενός να σημειωθεί μικρής έκτασης ρύπανση στη θαλάσσια περιοχή πέριξ του ναυαγίου και αφετέρου να ρυπανθεί αριθμός παραλιών στις βόρειες ακτές της Άνδρου».

Ωστόσο, στη συνέχεια, ο Δήμος Άνδρου παραθέτει λεπτομερώς τις ενέργειες που έγιναν σε συνεργασία με τη Λιμενική Αρχή της Άνδρου και την Πολιτική Προστασία, επισημαίνοντας ότι από την πλευρά της, η πλοιοκτήτρια εταιρεία «με δική της ευθύνη και με την επίβλεψη φορέων του νησιού, ανέθεσε την επιχείρηση απάντλησης της ποσότητας των πετρελαιοειδών που βρίσκονταν στις δεξαμενές του ναυαγίου στις διεθνούς κύρους ναυαγοσωστικές εταιρείες Megatugs και Smit Salvage, οι οποίες, χωρίς καθυστέρηση, προσήλθαν στην περιοχή του ατυχήματος με τα κατάλληλα ναυαγοσωστικά πλοία, αντιρρυπαντικά σκάφη, εξειδικευμένο προσωπικό, ναυαγοσωστικό και αντιρρυπαντικό εξοπλισμό και εκτέλεσαν το παραπάνω έργο».

Όσον αφορά τα επιπλέον αντιρρυπαντικά μέτρα, στο δελτίου Τύπου του Δήμου Άνδρου αναφέρεται ότι «μέχρι σήμερα ειδικά αντιρρυπαντικά σκάφη και συνεργεία βρίσκονται στη θαλάσσια περιοχή του ναυαγίου, περισυλλέγοντας καθημερινά τις πολύ μικρές ποσότητες πετρελαιοειδών που εξακολουθούν να διαφεύγουν από το πρυμναίο τμήμα του πλοίου (εκεί όπου βρίσκεται το μηχανοστάσιο)».

Παράλληλα, η δημοτική αρχή βεβαιώνει ότι τα συνεργεία αυτά θα παραμείνουν στο σημείο «μέχρι να ολοκληρωθεί η ανέλκυση του τμήματος του ναυαγίου, που δυνητικά ρυπαίνει, οπότε και θα σταματήσει η οποιαδήποτε μικρή εκροή πετρελαιοειδών». Οι εργασίες ανέλκυσης του πρυμναίου τμήματος του ναυαγίου, σύμφωνα με τις ανάδοχες εταιρείες Megatugs και Smit Salvage, αναμένεται να ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος Οκτωβρίου του τρέχοντος έτους.

Συγκεκριμένα, για τον καθαρισμό των ακτών, τονίζεται ότι οι εργασίες που έγιναν και εξακολουθούν να πραγματοποιούνται με τις πλέον σύγχρονες μεθόδους «είναι πρωτίστως φιλικές προς το περιβάλλον, εκτελούνται πάντα υπό την αυστηρή επίβλεψη της Λιμενικής Αρχής και του Δήμου και υπάρχει η εποπτεία και των ειδικών σε θέματα ρύπανσης συμβούλων του διεθνούς οργανισμού ITOPF και, καθημερινά, των ασφαλιστών του πλοίου». Εξάλλου, υπάρχει η διαβεβαίωση ότι ουδέποτε έγινε χρήση χημικών διασκορπιστικών ουσιών από τις εταιρείες που ανέλαβαν την απορρύπανση.

Τέλος, με βάση τις δειγματοληψίες και τις χημικές αναλύσεις του ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε., πιστοποιήθηκε ότι οι τιμές δε δημιουργούν πρόβλημα στο θαλάσσιο περιβάλλον. Μάλιστα, όπως σημειώνεται: «Τον Ιούνιο, με πρωτοβουλία του Δήμου Άνδρου, ο επιστημονικός υπεύθυνος της έρευνας του ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε. Δρ. Ιωάννης Χατζηανέστης επισκέφθηκε εκ νέου την Άνδρο και έλαβε μέρος στη συνεδρίαση της επιτροπής που είναι αρμόδια, σύμφωνα με τον νόμο, για να αποφανθεί σχετικά με την ανέλκυση του ναυαγίου, ενημερώνοντας λεπτομερώς τα μέλη της για τα αποτελέσματα. Απάντησε σε όλες τις σχετικές ερωτήσεις και ήταν γενικά καθησυχαστικός για το περιστατικό και τις επιπτώσεις του στο θαλάσσιο περιβάλλον, πάντα με βάση τα αδιαμφισβήτητα αποτελέσματα των μετρήσεων».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αφήστε το σχόλιό σας...